UPDATE per 2025.03.30:
Geachte heer, mevrouw,
Bijgaand stuur ik u aanvullende informatie naar aanleiding van de mail van de RDI afgelopen week aangaande de storingen veroorzaakt door de micro-omvormers van APsystems en de verplichting die de RDI hen heeft opgelegd om de storingen op te gaan lossen. Vanmiddag zijn alle leden van de belangengroep hieronder geïnformeerd.
Omdat u in het verleden ook op de hoogte gehouden bent van het een en ander of b.v. erover heeft gepubliceerd, sturen wij u een copy van deze mail toe zodat u geheel op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.
Groet
Ron Planken
——– Doorgestuurd bericht ——–
Beste leden van de belangengroep,
Gelukkig is er weer wat nieuws te melden rondom de storingen die de micro-omvormers van APsystems veroorzaken. Zeker nu het weer langer licht is, gaat de hoeveelheid tijd dat die apparaten staan te ‘bliepen’ ook weer toenemen.
Deze week is er naar een aantal leden van de belangengroep een bericht gestuurd door de RDI naar aanleiding van de mail die APsystems had gestuurd over het oplossen van de storingen. Samengevat komt het erop neer dat APsystems de verplichting heeft om op hun kosten de storingen op te lossen en dat de RDI de maatregelen van APsystems ook achteraf gaat beoordelen.
Om te voorkomen dat APsystems een vertragingstechniek gaat toepassen adviseren we je om iedere twee weken een reminder te sturen naar AP Systems en daarin in ieder geval het volgende (of iets in die strekking) op te nemen:
“U heeft de verplichting vanuit de RDI om de storingen op te lossen. Alle maatregelen die genomen moeten worden komen voor rekening van uw bedrijf. Het is aan u om de onderzoeken waar de storende installaties zich bevinden en u heeft daarin een actieve coördinerende rol naar de installateur dat de storingen ook daadwerkelijk op korte termijn opgelost worden. En achteraf te controleren of alle storingen zijn verdwenen. Na het oplossen van de storingen zal ik dit terugkoppelen aan de RDI. Inmiddels veroorzaken uw apparatuur al jaren storingen dus ik wil u verzoeken om aan te geven op welke termijn de storingen worden opgelost en welke werkwijze daarbij gaat worden ingezet”.
Als je na een maand nog niets van APsystems hebt vernomen dan een mail sturen naar RDI met de melding dat APsystems nog niets heeft ondernomen. Wij willen je vragen om ons in ieder geval (als bcc) mee te nemen in de mail naar APsystems (ook als ze reactie sturen) en de RDI zodat wij kunnen monitoren bij wie APsystems in ieder geval iets gaat doen.
Hieronder de informatie zoals afgelopen week door de RDI is verzonden.
Groet,
Max, Patrick, Ron
================
Afspraken RDI – APsystems
Zoals waarschijnlijk al bij u bekend is, heeft de RDI onderzoek gedaan naar de verschillende fabrikanten van PV systemen, zo ook naar APsystems. De resultaten van dit onderzoek zijn door inspecteurs van de RDI besproken met APsystems. Hieruit volgen afspraken, waarvan het oplossen van storingen uitmaakt van de gemaakte afspraken. Voor het doorzetten van een storingsmelding naar APsystems vraagt de RDI bij de melder van de storing om toestemming tot het delen van zijn NAW gegevens. Indien deze niet wordt gegeven, zet de RDI de melding in geanonimiseerde vorm door naar APsystems. Bij het doorzetten van een melding geeft de RDI het adres door waar het apparaat of radioapparaat aanwezig is dat storing ondervindt, (indien vastgesteld door de RDI) of het gebied waar de storing zich bevindt (straatnaam). Het is aan APsystems om zelf verder te onderzoeken waar de storende installaties zich bevinden.
Verzoek tot aanvullende informatie
In het bericht van APsystems wordt een verzoek voor extra informatie gedaan. Hierbij wordt gevraagd om de exacte locatie van installaties en specifieke details van deze installaties. Het staat APsystems vrij een dergelijk verzoek toe te sturen, u bent niet verplicht hier aan mee te werken. Het is aan APsystems om te onderzoeken waar de storende installaties geplaatst zijn. Dit is de verplichting van de fabrikant.
Filters als oplossing
In het bericht van APsystems wordt aangegeven dat voor de storende installaties DC filters worden toegestuurd naar de installateur. Het is aan APsystems om te kiezen op welke manier de storing wordt opgelost, dit is de taak van de fabrikant. De resultaten van de door APsystems genomen corrigerende maatregelen worden op een later moment door de RDI beoordeeld.
Kosten
De kosten voor het oplossen van de storing komen niet voor rekening van de storingsmelder dan wel de eigenaar van de installatie.
Opvolging
De RDI blijft de voortgang in het proces rondom het verhelpen van de verstoringen door APsystems volgen vanuit haar rol als toezichthouder voor productregelgeving in Nederland, in dit geval de Telecommunicatiewet, Regeling storingsmeldingen en de onderliggende Radioapparatenrichtlijn 2014/53/EU.
=================================
Hieronder was al eerder verschenem
==========================
Belangengroep opgericht
Problemen rondom storende PV-installaties aanpakken
(Voor het volleidge artikel in PDF formaat: https://a01.veron.nl/wp-content/uploads/2024/10/Artikel-BDXC-blad-belangengroep-opgericht-november-2024.pdf
In augustus is een enquête gestart onder zend- en luisteramateurs in Nederland over storingen veroorzaakt door zonnepanelen. Hieruit bleek er grote behoefte te zijn aan onderling overleg en het uitwisselen van informatie en kennis en daarom werd een Whatsapp Groep en Whatsapp Kanaal opgezet. Daarnaast is er begin oktober een belangengroep opgericht met als doel informatie uit te wisselen rondom de storingen die micro-omvormers van AP Systems veroorzaken en vooral de belangen voor de gedupeerden te behartigen bij externe partijen.
Deze micro-omvormers geven in combinatie met slecht aangelegde PV-installaties, een verhoogd ruisniveau en vooral irritante ‘pieptonen’ op veel radiobanden. Er zijn zelfs storingen waargenomen in de 2 meter en de 70 cm amateurband maar de problemen zitten vooral in de HF-band waar onder andere amateurbanden worden gestoord. Er worden wel gratis filters beschikbaar gesteld om de storingen tegen te gaan maar in de praktijk blijken deze niet of nauwelijks te helpen. Ruim 50 woningcorporaties in Nederland hebben deze filters op de daken liggen. Duurdere micro-omvormers van merken als Growatt, Enphase, Fronius en SMA geven deze problemen niet.
Samen meer bereiken
Inmiddels hebben zich tien personen aangemeld voor de belangengroep. Als groep kun je meer bereiken dus worden alle zend- en luisteramateurs, maar ook andere personen die last hebben van deze specifieke ‘bliepjes’ opgeroepen zich aan te melden. Daarnaast wil de belangengroep documenten en rapporten centraal bewaren zodat de omvang van de storingen beter inzichtelijk kan worden gemaakt en een document met adviezen kan worden samengesteld.
Niet alleen zendamateurs, die vaak wel als eerste dit soort storingen opmerken, hebben last van deze storingen. Ook de veiligheid kan in het geding komen als diensten van politie en brandweer worden gestoord. In 2019 werden in Den Haag tijdens de Global Entrepreneurship Summit in het World Forum PV-installaties stilgelegd omdat deze stoorden op het C2000 systeem. Maar de problemen zijn breder… commerciële radiostations op de middengolf worden gestoord en de landelijke dekking van 70% voor DAB+ wordt niet gehaald.
Geen omvormer voldoet aan de eisen
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) sprak zich in 2023 al uit over de omvormers die op de markt zijn. Veel apparatuur bleek niet te voldoen aan de eisen en veroorzaken storingen op andere draadloze apparatuur. “Het onderzoek laat zien dat geen enkele onderzochte omvormer aan alle eisen voldoet. Vijf van de negen omvormers blijken storing te kunnen veroorzaken. Alledaagse toepassingen, zoals radio of draadloze tags om deuren te openen, kunnen er last van hebben en mogelijk minder goed of niet functioneren. Zelfs de lucht- en scheepvaart kan er hinder van ondervinden”, aldus de RDI in het persbericht.
Uitgebreid storingsrapport opsturen
De RDI wil graag van zend- en luisteramateurs een zo volledig mogelijk rapport van de storingen ontvangen. Naast data, tijden en frequenties moet ook aangegeven worden welke ontvanger en antennes worden gebruikt, er een QRM-killer is toegepast en vooral de mate van storingen op de verschillende banden.
Wil je meer informatie over de belangengroep of de eerder gehouden enquete dan is een mailtje sturen naar
info@pd8rsp.nl
voldoende. Aanmelden kan via de webpagina:
https://pd8rsp.nl/belangengroep/
================= aanvullingen op het oude bericht =========================
https://a01.veron.nl/wp-content/uploads/2024/10/email-enquete-v030924.pdf
https://a01.veron.nl/wp-content/uploads/2024/10/Samenvatting-reacties-enquete-v030924.pdf
================== hieronder het oude bericht ============================
Ons (webredactie) bereikte een verzoek van Ron PD8RSP om het volgende artikel te plaatsen:
(tekst gaat verder onder het aanklikbare plaatje)
Klik op het plaatje om direct naar het formulier te gaan
Beste redactie,
Als sinds januari heb ik ernstige storingen door PV-installaties van Wocozon. Na eerdere beloftes om dit op te lossen, heeft de plaatselijke woningcorporatie besloten om iedere medewerking te weigeren. Er is inmiddels contact met de RDI die het dossier nu verder in behandeling heeft.
Ik heb inmiddels een artikel hierover geschreven over dit alles en copy gestuurd naar aantal bladen. Onderdeel is ook een enquête om de storingen te melden zodat ik deze bij de RDI kan toevoegen aan het dossier. Als er meer meldingen zijn, staan we sterker. Al op de eerste dag na plaatsing kreeg ik al meldingen dus ik vermoed dat dit een groter probleem is, dan ik al dacht. Wocozon heeft installaties in heel Nederland bij woningcorporaties geplaatst.
Ik wil daarom zoveel zend- en luisteramateurs bereiken. Zouden jullie bijgaande banner op jullie site willen plaatsen en willen linken aan:
https://pd8rsp.nl/storingenpv/#formulier
Ter informatie heb ik artikel ook meegestuurd.
Wocozon storingen (pdf file)
Alvast bedankt voor de medewerking. Uiteraard zal ik jullie tzt informeren over hoe alles verder verlopen is.
’73
Ron Planken (PD8RSP)
Nieuw-Lekkerland